20. novembril kell 12.15 kaitseb Anna Gerasimova vene kirjanduse erialal doktoritööd „Ilukirjandusliku teksti reaalse retsipiendi probleem: kaasaegsete lugejapraktikate analüüs” („Проблема реальногореципиента художественного текста: анализ современных читательских практик“ / „The Issue of Real Recipient of a Fiction: Contemporary Reader Practices’ Analysis“)
Juhendaja:
dotsent Roman Leibov, Tartu Ülikool
Oponendid:
Anna Senkina, filoloogiakandidaat, sõltumatu uurija (Venemaa)
Polina Kolozaridi, sotsiaalteaduste kandidaat, Rahvusliku teadusuurimisülikooli Kõrgem majanduskool kommunikatsiooni, meedia ja disaini teaduskonna dotsent (Venemaa)
Kokkuvõte
Käesolev töö on keskendunud kaasaegse venekeelse lugeja ja tema lugemispraktikale. Toetume kontseptsioonidele lugeja kohta kirjandusprotsessis, mis on sõnastatud Janice Radway, Roger Chartier`i, Michel de Certeau jt. töödes. Samas on meie jaoks väga tähtis Brumo Latour`i actor-network teooria, nii et väitekirjas käsitletakse kaasaegseid lugejaid kogukonnana, jälgides horisontaalsidemeid nende vahel. Uurimisallikana on väitekirjas valitud populaarsed internetiressursid, mis on pühendatud retsensioonide kirjutamisele (Livelib.ru) või otse lugemisele (veebiraamatukogu Flibusta.net). Seega on lugejate valik piiratud suurlinnade noortega, kes käsitlevad lugemist harrastusena ja meelelahutusena. Töö esimene peatükk sisaldab ajaloolist ülevaadet lugeja kui instantsi uurimisest, sh Venemaa lugejate uurimisest. Teises peatükis määratakse uurimisala ja esitatakse kvantitatiivsed andmed, et teha järeldusi lugeja suundumuste kohta eelnimetatud ala materjali põhjal. Kolmas peatükk on pühendatud täiskasvanute hinnangule kooli kirjanduskaanonile. Neljas peatükk sisaldab kvalitatiivseid tähelepanekuid lugejate eelistuste kohta. Selle väitekirja põhieesmärk oli uurida lugejaid kui kogukonda, jälgida nende horisontaalsidemeid, tuvastada, kuidas kujunevad nende lugejaeelistused, lugemistava ja iseloom. Töö käigus kasutati aktiivselt osalejate vaatlemist, passiivse ja mõõduka osalusega, aga ka mitmesuguseid intervjuusid. Kogutud teave võimaldas teha järeldusi mitte ainult lugemisringi ja lugemiseelistuste kohta (ka diakroonilises aspektis), vaid ka selle kohta, kuidas on lugemise roll muutunud tänapäeva ühiskonnas ja kuidas lugejad end määratlevad.