Tartu Ülikooli eripedagoogika osakond peab juubelikonverentsi

Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi eripedagoogika osakonnal täitub sel sügisel viiskümmend tegevusaastat. Seda tähistatakse 19. ja 20. oktoobril konverentsiga „Erinevus on väärtus: 50 aastat eripedagoogide ja logopeedide õpet Tartu Ülikoolis‟.

Konverentsil tutvustatakse eripedagoogika ja logopeedia aktuaalseid teemasid ning nüüdisaegseid käsitlusi Eestis ja välisriikides; esinevad õppejõud, praktikud ja vilistlased Kanadast, Soomest, USA-st ja Prantsusmaalt. Üliõpilastele antakse esmakordselt välja Eesti Rehabilitatsiooniasutuste Liidu stipendium.

Tartu Riiklikus Ülikoolis avati defektoloogia eriala 1. septembril 1968. Põhilise töö tegi esialgu pedagoogika ja metoodika kateeder, mida juhatas akadeemik Heino Liimets. Defektoloogia kateeder loodi 1972. aastal, esimeste õppejõudude kraadiõpe toimus Moskvas. Üksuse põhiülesanneteks said eripedagoogika- ja logopeediaalaste teadusuuringute korraldamine, erialase hariduse tagamine ja õppekirjanduse koostamine. Professoritena on eripedagoogika ja logopeedia erialade arengut aastate jooksul eest vedanud Karl Karlep, Jaan Kõrgesaar, Aaro Toomela ja Evelyn Kiive.

Kui varem õpetati teistest märgatavalt erinevaid õppijaid pigem eraldi asutustes või rühmades, siis viimasel kümnendil on juba raske leida haridussüsteemiga kokku puutuvat inimest, keda erivajadustega õppijate teema ei puudutaks. Tänapäeva Eesti erivajadustega lapsed kasvavad oma kodus ja käivad kodulähedases lasteaias või koolis, erivajadustega noored on jõudnud kutse- ja kõrgkoolidesse. Eripedagoogika osakond panustab kaasavasse haridusse sellega, et koostab tavaõpetajatele juhendmaterjale ja korraldab täienduskoolitusi, hariduskorralduse valdkonnas nõustatakse haridusametnikke ja -juhte.

Tartu Ülikooli eripedagoogika osakonnal on 1073 vilistlast, kes on läbinud viieaastase õppe. Eripedagoogid töötavad enamasti üldhariduskoolides, aga ka lasteaedades ja kutseõppeasutustes. Nende töö on erivajadustega õppijate arengutaseme hindamine, õpetamise kavandamine ja korraldamine ning õpetajate ja lastevanemate nõustamine. Logopeedid töötavad haridussüsteemis ja meditsiiniasutustes, keskendudes kõne ja neelamisega seotud erivajadustele. Mõlema eriala esindajaid oodatakse ka õppenõustamis- ja rehabilitatsioonikeskustes, kus on eriti oluline oskus teha koostööd õpetajate, arstide, psühholoogide ja sotsiaaltöötajatega.

Juubelikonverentsi korraldamist toetavad Eesti Eripedagoogide Liit, Eesti Logopeedide Ühing ja Tartu linn.

Lisateave:
Mari Pärn, TÜ haridusteaduste instituudi õppekorralduse spetsialist, 526 8044, mari.parn@ut.ee